ciri-ciri murid pemulihan khas
1) Emosi dan
Tingkahlaku
- Mempunyai perasaan rendah
diri dan risau.
- Mempunyai perasaan sedih,
hiba atau duka.
- Cepat berasa bosan atau
jemu terhadap pelajaran.
- Mempunyai perasaan takut
akan perkara-perkara baru.
- Bersikap degil, tidak
patuh pada peraturan-peraturan dan suka melawan.
- Bersikap pasif.
- Malas
2) Sosial
- Sentiasa berasa gelisah
dan selalu bergerak di dalam bilik darjah serta mengganggu kawan-kawan.
- Lemah / kurang interaksi
dengan rakan.
- Mempunyai perangai ganjil
seperti gemar menghisap atau menggigit jari/kuku.
- Selalu tidak hadir ke
sekolah dengan berbagai-bagai alasan.
- Suka berbohong dan
kadang-kadang mencuri.
- Hyper aktif.
3) Kesihatan
- Tidak bertenaga serta
kurang zat makanan.
- Tumbesaran tubuh badan tidak
seimbang (gemuk/kurus).
- Tumpuan perhatian terhad
(masalah penglihatan).
- Lemah gerakan motor-kasar
dan halus.
- Kesihatan terganggu
seperti selalu sakit, sakit terlalu lama dan teruk.
- Kurang menjaga kebersihan
diri.
4) Kesediaan Belajar
- Belum bersedia untuk
belajar.
- Perbendaharaan kata
kurang.
- Lemah pemahaman.
- Kurang keyakinan diri dan
rangsangan.
- Kurang matang – IQ tidak
seimbang dengan umur hayat.
5) Pengamatan
- Tidak boleh mengenal
perbezaan bentuk, saiz, warna dan turutan.
- Lemah terhadap pendengaran
bunyi dan rentak.
- Keliru terhadap konsep
ruang dan mencari arah.
- Lambat mengelaskan benda
atau nombor.
- Kesukaran mengaitkan
pelajaran yang lama dengan yang baru.
- Tidak dapat menyelesaikan
masalah.
- Sukar mengambil bahagian
dalam permainan dan tidak faham undang-undang.
- Tidak dapat membuat
kerja-kerja yang kreatif.
- Lemah pergerakan dan
perbuatan.
- Lemah daya
pemikiran/ingatan.
- Tidak boleh mengingat
kembali apa yang telah dipelajari.
- Sukar untuk membuat
kenyataan am
Sumber: Jabatan Pendidikan
Khas, 2009***
No comments:
Post a Comment